Aerobowa szóstka weidera

Aerobowa szóstka weidera (A6W, czasami określana jako „szóstka vadera”) to jeden z najpopularniejszych systemów ćwiczeń, który dla jednych jest fałszywym mitem, dla innych – dowodem na możliwość samodzielnego wypracowania zadowalających efektów. Poznaj ćwiczenia na brzuch, które wciąż wywołują kontrowersje, a jednocześnie nie słabnie ich popularność. Warto?

Aerobowa szóstka weidera – trening dla wytrwałych

Twórcą „szóstki” jest Joe Weider, znany kanadyjski kulturysta i trener. Specyficzna nazwa bierze się z podstawowych założeń:

6 ćwiczeń

6 tygodni

Celem programu jest wyrzeźbienie płaskiego, umięśnionego brzucha. Tu warto podkreślić zasadniczą sprawę, która często umyka krytykom systemu. Otóż szóstka Vadera nie pomaga chudnąć i zrzucać zbędne kilogramy. Została opracowana przede wszystkim dla osób, które nie mają problemu z nadmiarem tkanki tłuszczowej, ale jednocześnie wygląd ich brzucha odbiega od ideału. Mówiąc wprost – chodzi o domowe wyrobienie sobie „kaloryfera” („sześciopaka”) w kilka tygodni.

Czy to naprawdę możliwe? Cóż, wiele zależy od indywidualnych predyspozycji, diety czy jakości wykonywania ćwiczeń, a i tak efekt na pewno nie będzie spektakularny. Umówmy się, jaki byłby sens wieloletniego uprawiania kulturystyki, gdyby imponujący sześciopak dało się zrobić bez żadnych odżywek i to w 6 tygodni? Fakty są jednak takie, że jeśli wykonujemy ćwiczenia zgodnie z założeniami, po kilku tygodniach zauważamy mniej lub bardziej widoczną zmianę wyglądu brzucha. Mięśnie stają się wyraźne, a powierzchnia brzucha płaska i twarda.

Wracając do samych ćwiczeń, bazują one na popularnych brzuszkach, wykonywanych w pozycji leżącej. Nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych sprzętów i akcesoriów, choć ćwicząc w domu, warto pomyśleć o profesjonalnej macie do fitness i jogi oraz odpowiednich warunkach – np. sprzęcie grającym lub telewizorze, które mogą uprzyjemnić wysiłek i zniwelować znudzenie powtarzalnością ćwiczeń.

6-stka Weidera bazuje bowiem na nieustannych powtórzeniach. Jeżeli preferujesz zmienny, zaskakujący trening, to raczej nie jest aktywność dla Ciebie. Przez 6 tygodni codziennie, to bardzo ważne, naprawdę codziennie, w 3 seriach wykonujesz 6 tych samych ćwiczeń. Z biegiem czasu rośnie liczba powtórzeń w serii (od 6 do 24). Biorąc pod uwagę ledwie sekundowe przerwy pomiędzy seriami i powtórzeniami, trening na początku trwa kilkanaście minut, lecz w ostatnie dni – ponad godzinę. Warto wziąć to pod uwagę i tak zaplanować miesiąc, żeby na pewno codziennie znaleźć nawet kilkadziesiąt wolnych minut na zrobienie brzuszków. Na szczęście można je wykonywać dosłownie wszędzie – nawet w hotelowym pokoju czy gdzie indziej poza domem.

Ćwiczenia nie są szczególnie skomplikowane – polegają na wykonywaniu brzuszków z podciąganiem jednej lub obu nóg, a także z wykorzystaniem szczególnej odmiany „rowerka”. Trudność sprawiają dopiero tempo i intensywność treningu oraz fakt, że wymaga codziennych powtórzeń, a co za tym idzie – wytrwałości, konsekwencji i żelaznej dyscypliny. Jeśli jednak pragniesz wyrzeźbić brzuch lub po prostu poczuć, że powrót do formy jest możliwy, to świetne wyzwanie.

6 vadera – ćwiczenia powszechnie dostępne

Program ćwiczeń znany jako aerobowa 6-stka vadera nie jest tajemny i trudno dostępny. Wręcz przeciwnie, od lat na rynku nie brakuje książek, gazet i poradników, które krok po kroku wyjaśniają system i jego realizację. Rewolucja technologiczna przyniosła dostępność video poradników na YouTube, więc można ćwiczyć razem z trenerem na ekranie za darmo i w dowolnym momencie. Wreszcie, „6-stka” jest przedmiotem wielu specjalistycznych stron internetowych i tematem licznych dyskusji na forach.

W dobie, gdy wielu z nas dysponuje smartfonami i tabletami, samodzielne przeprowadzenie treningu z pomocą aplikacji nie nastręcza żadnego problemu. Tylko na platformę Android istnieje kilka profesjonalnych, polskojęzycznych apek, które umożliwiają kompleksowe prowadzenie ćwiczeń opracowanych przez Joego Weidera. Przykładowo, darmowa aplikacja Aerobiczna Szóstka Weidera A6W dostępna w Google Play zawiera szczegółowy opis treningu wraz z uwagami i przeciwwskazaniami, wyświetla sposób wykonywania ćwiczeń i wydaje komendy głosowe, pozwala zapisywać postępy oraz archiwizować zdjęcia brzucha. W każdym momencie trening można zatrzymać, przesunąć, przeanalizować. Krótko mówiąc – trener personalny w telefonie stał się rzeczywistością. Choć, oczywiście, nawet najlepsza aplikacja nie zastąpi profesjonalisty z doświadczeniem.

Najczęściej popełniane błędy, które hamują efekty

  1. Aerobowa szóstka weidera (a6w) - warto czy nie ?

    Aerobowa szóstka weidera (a6w) – warto czy nie ?

    Zaczynasz program bez żadnego wcześniejszego doświadczenia z ćwiczeniami i regularną aktywnością.

  2. Zbyt silnie szarpiesz karkiem.

  3. Odrywasz odcinek lędźwiowy pleców od podłoża.

  4. Nie przykładasz się do wykonywanych ćwiczeń i szczegółowych wytycznych.

  5. Przerywasz program, robiąc dni wolne od ćwiczeń.

  6. Zbyt szybko poddajesz się ze względu na brak widocznych efektów.

A6W – warto czy nie

Jeśli już wiadomo, na czym polega i czego wymaga „szóstka Weidera”, pora odpowiedzieć na pytanie – czy warto podjąć się jej realizacji?

Wszystko zależy od naszych oczekiwań. Jeżeli nie mamy problemu z tkanką tłuszczową, ale chcemy popracować nad rzeźbą brzucha, np. przed wakacjami, warto spróbować swoich sił. Program jest niezłym wyzwaniem dla osób, które do tej pory unikały siłowni i nie potrafiły się zmobilizować do regularnych ćwiczeń. Dla własnego bezpieczeństwa na trening nie można się jednak decydować jako kompletny nowicjusz. Intensywność ćwiczeń w połączeniu z brakiem doświadczenia może być naprawdę szkodliwa.

„Szóstka” uczy pokory i codziennej wytrwałości. A przy okazji, robiąc ćwiczenia pod kontrolą aplikacji, można urozmaicić sobie czas, słuchając audiobooka, radia, telewizji, muzyki czy filmików na YouTube. W ten sposób nudny, powtarzalny trening zamienia się w przyjemny czas oderwania się od codzienności na rzecz przyjemnych treści towarzyszących rozwojowi osobistemu.

Z programu nie będą zadowolone osoby, które chcą zrzucić wagę i w cudowny sposób wypracować sylwetkę. To nie jest system dla nich. „Kaloryfer” nie pojawi się ot, tak – najpierw trzeba się pozbyć tkanki tłuszczowej, a dopiero później myśleć o imponującej rzeźbie. Zresztą osoby, które regularnie chodzą na siłownię, uprawiają skomplikowane ćwiczenia, należą do crossfitowego klubu i zażywają rozmaite odżywki… cóż, dla nich „szóstka Weidera” to zwyczajnie za mało, osiągają lepsze efekty w inny sposób.

To system wymagający i do uprawiania w domu. Zdecydowanie ciekawy, budzący rozmaite reakcje. Jednak ci, którzy wytrzymają 6 tygodni i dostosują się do szczegółowych wytycznych, z całą pewnością zauważą choćby drobną odmianę wyglądu brzucha. Warto spróbować, żeby wyrobić sobie nie tylko mięśnie, ale przede wszystkim własną opinię.

Fitness – sposób na realny zarobek

Na marginesie rozważań na temat Aerobowej 6-stki Weidera warto zauważyć, jak ważne w kontekście ćwiczeń jest profesjonalne wsparcie. Drobne błędy i uchybienia często powodują, że trening przestaje być efektywny, a nawet może być szkodliwy dla zdrowia. Dlatego warto ćwiczyć z ekspertami, specjalistami, profesjonalizować swoją aktywność, nieustannie się rozwijać.

Ponieważ coraz więcej osób decyduje się na zdrowy tryb życia, rośnie popyt na instruktorów fitness, którzy mogą pracować w ramach klubów, siłowni czy na własny rachunek, choćby przez Internet.

Jeśli ćwiczenia (nie tylko brzucha) to Twoja pasja i szukasz sposobu na zarabianie pieniędzy, pomyśl nad specjalistycznym, ale tanim i łatwo dostępnym kursem dla instruktorów fitness. Dzięki metodom e-learninogowym możesz go odbyć nawet przez Internet. Certyfikat ułatwia znalezienie pracy i rozwinięcie kariery trenera personalnego, który wie, jak rzeźbić mięśnie i poprawiać kondycję. Na takie kursy zapraszamy do firmy szkoleniowej Kar-Group.

Jeżeli interesuje Cie wiedza lub szkolenia online. Zanim dokonasz zakupu zapraszamy Cie do wypróbowania darmowego kursu.

Przetestujesz funkcjonalność platformy szkoleniowej oraz otrzymasz darmową wiedzę sportową.

Kurs języka HTML

Przeczytaj także:

1. Prowadzenie klubu sportowego – zarządzanie w sporcie

2. Kurs instruktora sportu online – najlepsze kursy !

3. Sportowa emerytura ! Jak zarobić na sporcie ? 5 sposobów jak zyskać !

4. Prowadzenie klubu sportowego – zarządzanie w sporcie

 

About the Author

»