Z umiejętności perswazji korzystamy, prosząc o pomoc, pożyczkę od znajomego czy załatwiając biznesowe sprawy. Warto wiedzieć więc, jak rozmawiać z innymi i w jaki sposób się zachowywać, żeby zwiększyć szanse na sukces. Jak przekonywać ludzi? Oto 10 wartych uwagi metod i wskazówek.
1. Zwracaj uwagę na mimikę swojej twarzy
Z twarzy można wyczytać mnóstwo informacji – także te, które chcesz ukryć. Jeśli więc zapragniesz przekonać kogoś do swojej racji lub sprawić, żeby przyjął Twoją propozycję, pamiętaj o kontrolowaniu mimiki. Nawet najdrobniejszy grymas czy niezaplanowany ruch mogą pokrzyżować Twoje plany oraz sprawić, że rozmówca się zdystansuje. Wyraz twarzy winien być dopełnieniem dla wypowiadanych słów, a więc pokazywać Twoją pewność siebie i otwartość na interlokutora.
2. Jak przekonywać ludzi? Utrzymuj kontakt wzrokowy
Wiele osób ma problem z utrzymaniem kontaktu wzrokowego, ponieważ odczuwa wtedy dyskomfort. Często wynika to jednak wprost z braku przekonania do danego pomysłu. Zastanawiając się, jak przekonywać ludzi, musisz wiedzieć więc, że uciekanie wzrokiem, spoglądanie na boki czy w dół zostaną odebrane negatywnie. Odwrotnych efektów spodziewaj się wtedy, gdy zadbasz o regularne spoglądanie w oczy partnera i uważne patrzenie na jego twarz – w ten sposób pokażesz, że nie masz nic do ukrycia i zdecydowanie szybciej rozpoczniesz budowanie bardziej zaangażowanej relacji.
3. Postaw na bezpośredni kontakt
Jeśli chcesz wiedzieć, jak przekonywać ludzi do pomocy lub do tego, aby coś dla Ciebie zrobili, to – zamiast pisać, czy dzwonić – poproś o spotkanie twarzą w twarz. Dlaczego? Z rozmaitych ankiet i badań wynika, że w rozmowie na żywo odmawiamy zdecydowanie rzadziej niż w innych sytuacjach.
To wynik prostych psychologicznych zależności. Stojąc z kimś twarzą w twarz, masz świadomość bezpośredniości danej sytuacji. Widzisz tę osobę, jej minę i oczy. Wiąże się to z odczuwaniem większych emocji, więc człowiek chce uniknąć pojawienia się kolejnych (tych negatywnych, bo związanych z odmową). W przypadku wiadomości tekstowej czy rozmowy telefonicznej bodźców jest zdecydowanie mniej, toteż i łatwiej komuś odmówić.
4. Znaczenie gestów i postawy a to, co mówisz
Pragniesz zawsze emanować pewnością siebie i poznać skuteczne metody na to, jak przekonywać ludzi? W takim razie zwróć uwagę na to, jakie wykonujesz gesty i jaką przyjmujesz postawę w sytuacjach, gdy z kimś rozmawiasz. To tym ważniejsze w przypadkach, kiedy nie do końca czujesz się pewnie lub masz wątpliwości. Za klucz do sukcesu trzeba uznać tutaj wiarygodność. Mowa Twojego ciała musi być wsparciem dla wypowiadanych słów. W przeciwnym wypadku nie osiągniesz swoich celów.
Wyobraź sobie sytuację, w której mówisz, że coś jest bezpieczne, pewne i nie wiąże się z ryzykiem, a jednocześnie stoisz, lekko się garbiąc, z rękami założonymi na piersiach i wzrokiem błądzącym po ścianach pomieszczenia. Co tu dużo pisać, to nie wygląda przekonująco.
5. Trzymaj emocje na wodzy i naucz się, jak przekonywać ludzi
Przekonujemy się nawzajem każdego dnia. Mowa tu nie tylko o sytuacjach jeden na jeden, ale i wystąpieniach publicznych. Zastanawiasz się, co może pomóc Ci wygrywać dyskusje i debaty, które śledzi publiczność? Jak przekonywać ludzi w takich sytuacjach? Koniecznie naucz się trzymać emocje na wodzy, bo większe zaufanie wzbudzają osoby opanowane, kulturalne i spokojne. Jeśli widać, że ktoś nie daje się wyprowadzić z równowagi, łatwo wysnuć wniosek, że jest po prostu pewny tego, co mówi. Z kolei rozmówców ulegających emocjom, podnoszących ton głosu czy nadmiernie gestykulujących odbiera się często jako mniej profesjonalnych.
6. Dobrze przygotuj się do rozmowy i poznaj interlokutora
Przed rozmową z osobą, którą musisz przekonać do danego działania, postaraj się o kompleksowe przygotowanie. Zdobądź o interlokutorze jak najwięcej informacji i umiejętnie je wykorzystaj. Chodzi tutaj przede wszystkim o preferencje, dzięki którym pozyskasz jego sympatię. Dzięki temu będziesz mógł odwołać się w luźnej rozmowie do łączących was pasji czy upodobań, a przez to łatwiej przekonać do swoich planów. Takie małe akcenty mają ogromne znaczenie, ponieważ pomiędzy ludźmi powstają wtedy trudne do opisania emocje sprzyjające tworzeniu się subtelnej nici porozumienia.
7. Wykorzystaj regułę wzajemności
To reguła stara jak świat. Łatwiej przekonasz kogoś do zrobienia czegoś, jeśli będzie się on czuł do tego niejako zobowiązany. Posłuż się techniką polegającą na wspomnieniu o Twoich zasługach względem danej osoby, a dopiero potem poproś o pomoc czy przekonuj do uczestnictwa w danym przedsięwzięciu. Inny sposób realizacji tego pomysłu polega na wręczeniu upominku. W przypadku biznesowych spotkań może być to gadżet z logo firmy, a w sytuacjach prywatnych drobnostka wpisująca się w preferencje danej osoby (np. kwiaty dla dawno niewidzianej mamy czy butelka jakościowego trunku dla przyjaciela).
Jaki będzie efekt? Czy to skuteczna odpowiedź na pytanie, jak przekonywać ludzi? W większości sytuacji osoby takie czują się zobowiązane, żeby w geście rewanżu przynajmniej poważnie zastanowić się nad tym, do czego próbujesz je przekonać.
8. Metoda społecznego dowodu słuszności
Wiele osób pragnie należeć do określonych grup społecznych, a ponadto sugeruje się zdaniem większości – szczególnie w przypadku dziedzin, o których niewiele wie. Logiczne zdaje się przecież twierdzenie, że większość nie może się mylić, bo ktoś wcześniej czy później wyłapałby błąd. Jak to wykorzystać, zastanawiając się, jak przekonywać ludzi? Podczas dyskusji warto odwoływać się do statystyk czy przytaczać opinie większości, które są potwierdzeniem Twoich słów.
- „Ponad 80% ankietowanych uważa, że ten pomysł ma sens”.
- „Wszyscy w mojej klasie uważają, że sprawdzian był trudny”.
- „Każda solidna pani domu, powinna kupić ten blender”.
Takie sformułowania sprawdzają się na co dzień, a ponadto wykorzystuje się je w biznesie i reklamie, co tylko potwierdza moc tej metody.
9. Jak przekonywać ludzi? Posługuj się autorytetem
O skuteczności tej metody przekonuje eksperyment Milgrama. Choć wnioski są zaskakujące, a dla niektórych wręcz szokujące, to warto je przeanalizować.
Na czym polegał eksperyment?
Za cel postawiono sobie sprawdzenie posłuszeństwa ludzi w stosunku do autorytetów (w tym przypadku medycznych). Osoby, które zgodziły się na udział w badaniach, odpowiadały za naciskanie guzika wywołującego wstrząsy elektryczne rażące innych ludzi. Realizowały to zadanie pod opieką naukowca w fartuchu. W rzeczywistości wszystko było zaaranżowane i bezpieczne.
Porażenie miało charakter kary – guzik naciskano, gdy osoba przepytywana nie potrafiła powtórzyć wcześniej czytanych jej słów. Po każdej nieudanej próbie moc wstrząsu zwiększano. W efekcie bardzo szybko pojawiały się krzyki i prośby (reżyserowane) o przerwanie eksperymentu.
Wnioski
Uczestnicy mający naciskać guzik widzieli, że zestawy słów są trudne i nie da się ich zapamiętać. Mimo to nie protestowali, a ulegali sile autorytetu naukowca, który nakazywał kontynuowanie wbrew błaganiom przepytywanych. Nastawienie wciskających guzik zmieniało się, ale nie na tyle, żeby postawić się prowadzącemu eksperyment.
Badanie pokazuje więc, jak mocno na świadomość ludzi oddziałują autorytety. Dlatego też, jeśli chcesz wiedzieć, jak przekonywać ludzi, powołuj się na specjalistów i znawców danego tematu lub osoby, które cieszą się uznaniem Twojego rozmówcy.
10. Zasada kontrastu
Chcąc kogoś nakłonić do czegoś, stosuje się przede wszystkim argumenty pozytywne, przedstawiamy plusy danego rozwiązania i podkreślamy wagę wynikających z tego korzyści. A co by było, gdyby zastosować odwrotną logikę?
To tak zwana zasada kontrastu, która polega na eksponowaniu negatywnych konsekwencji. Na czym polega i jak ją realizować? Jak przekonywać ludzi za jej pomocą? Wyobraź sobie, że Twoim celem jest nakłonienie doświadczonego kolegi do pomocy przy wyjątkowo trudnym projekcie.
Zamiast argumentować:
- „Zależy mi na Twojej pomocy, cenię sobie Twoje zdanie, ten projekt to dla mnie szansa”,
przedstaw negatywne skutki związane z odmową:
- „Jeśli mi nie pomożesz, to sobie nie poradzę. Brakuje mi doświadczenia. Jak zawalę, wyrzucą mnie z pracy i wpadnę w finansowe kłopoty”.
Wizja przyczynienia się do czyjegoś niepowodzenia sprawia, że większość osób nie odmawia, a daje się przekonać do danego pomysłu czy zgadza na zrealizowanie prośby. Aby poznać więcej metod odnoszenia na sukcesy w kontaktach międzyludzkich, warto też sprawdzić kursy i porady dostępne na stronie https://kar-group.elk.pl/darmowe-kursy/.
Zobacz także