10 zasad zdrowego stylu życia

10 zasad zdrowego stylu życia

Zastanawiasz się, jak żyć zdrowo, ale co to właściwie oznacza i z czym się wiąże? Poznaj 10 najważniejszych zasad, które przybliżą Cię do pożądanych efektów. Kolejność jest przypadkowa; najlepiej jest dążyć do spełnienia wszystkich wskazanych punktów, kompleksowo i systematycznie poprawiając jakość codziennego funkcjonowania.

1. Świadoma dieta

Dieta jest dla każdego – nie tylko dla osób zmagających się z konkretną chorobą, zrzucających zbędne kilogramy czy zawodowo uprawiających sport. W celu ustalenia optymalnych zasad codziennego odżywiania skonsultuj się z profesjonalnym dietetykiem, który weźmie pod uwagę między innymi:

- aktualne wyniki badań,

- potrzeby wynikające między innymi ze stylu życia, przebytych chorób czy wieku,

- wskaźnik masy ciała (BMI).

Świadome podejście do jedzenia przejawia się już na etapie kupowania produktów. Zdrowy styl życia wymaga ograniczenia, a najlepiej eliminacji żywności wysoko przetworzonej. Jest to jedzenie produkowane w sposób przemysłowy, do którego dodaje się między innymi cukier, sól, konserwanty, tłuszcze, polepszacze smaku. To, co kupujesz i nakładasz na talerz, naprawdę nie musi zawierać glutaminianu sodu, słodzików czy tłuszczów roślinnych utwardzonych. Właśnie dlatego zdrowy styl życia wymaga nauki czytania etykiet. Przydatną pomocą są aplikacje mobilne czy specjalistyczne serwisy, które ułatwiają zrozumienie, czym są konkretne substancje i jaki jest ich wpływ na zdrowie.

Bardzo ważne jest zbilansowanie posiłków, między innymi w oparciu o piramidę żywienia. Wynika z niej, że podstawą diety są warzywa i owoce, a dopiero w następnej kolejności produkty zbożowe, nabiał i mięso. Ten temat zasługuje nawet nie na osobny artykuł, a szereg rozbudowanych publikacji. Oto kilka przydatnych zasad, które warto wdrożyć w codziennej diecie zdrowego człowieka:

- pij dużo wody,

- ogranicz słodycze, słone zakąski i gotowe produkty „instant”,

- ogranicz spożycie dużych ilości mięsa, skłaniając się np. ku rybom,

- wybieraj pieczywo pełnoziarniste zamiast pszennego, z licznymi dodatkami.

Co oczywiste, dietę należy traktować w sposób możliwie jak najbardziej zindywidualizowany. Inne są potrzeby kobiet w ciąży, inne cukrzyków, jeszcze inne sportowców czy seniorów. Jedno jest pewne: nie da się być zdrowym ignorując: pochodzenie, skład, metody produkcji czy wartość odżywczą wszystkich spożywanych produktów – od przekąsek po najbardziej kaloryczne i obfite posiłki.

2. Regularność posiłków

Skoro posiłki powinny być zbilansowane, nie zwracaj uwagi wyłącznie na wartość energetyczną czy indeks glikemiczny żywności. Równie istotne jest świadome jedzenie w regularnych odstępach.

W Polsce tradycyjnie je się śniadania, obiady i kolacje. W zależności od godzin pracy czy nawyków, dodaje się do tego drugie śniadania i podwieczorki „przy kawie”. I choć dietetycy rzeczywiście zalecają około 5 posiłków dziennie w kilkugodzinnych odstępach, dokładnie zastanów się, czym powinny się charakteryzować.

Pierwsze śniadanie powinno dawać energię na cały dzień, nie jedz go w zbytnim pośpiechu.

Drugie śniadanie pełni rolę „przystanku” pomiędzy pierwszym śniadaniem i obiadem, to dobry moment np. samodzielnie skomponowaną owsiankę z owocem.

Obiad to główne danie całego dnia. Nie polegaj na daniach instant. Przy napiętym grafiku dnia dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie zbilansowanego, zdrowego posiłku dzień wcześniej.

Podwieczorek. Zanim zjesz kolację, możesz znaleźć czas na podwieczorek, chwilę odpoczynku w gronie bliskich osób. Nie spożywaj zbyt dużej ilości słodkich ciast, ciastek, cukierków itp. Wiele smakołyków ma swoje dietetyczne odpowiedniki, ze zdrowymi dodatkami.

Kolacja. Przygotuj ją lekkostrawną i spożyj 2-3 godziny przed snem, aby organizm miał czas na trawienie i był lepiej przygotowany do nocnej regeneracji.

Ciekawym rozwiązaniem może być dla Ciebie dieta pudełkowa, która ułatwia spożywanie indywidualnie skomponowanych posiłków, dostarczanych w umówionych godzinach pod wskazany adres.

3. Regularny i zdrowy sen

Higiena snu to kolejny element zdrowego stylu życia. Zadbaj o każdy związany z tym aspekt. Zacznijmy od niezbędnego komfortu, który wymaga inwestycji w wysokojakościowy materac. Zwróć uwagę nie tylko na wymiary i cenę, ale przede wszystkim:

- materiał wykonania,

- zastosowaną technologię,

- naturalne dodatki, np. kokos,

- stopień twardości.

Wygodne łóżko jest elementarną, ale nie jedyną potrzebą człowieka, któremu zależy na zdrowiu. Pamiętaj o regularnym wietrzeniu pomieszczenia, w którym śpisz, utrzymuj je w porządku. Należy również ograniczyć korzystanie ze smartfona czy laptopa bezpośrednio przed snem (m.in. ze względu na intensywność niebieskiego światła, które obniża poziom melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za sen).

Wreszcie: kładź się spać o regularnych porach. Optymalna długość snu wynosi około 6 godzin. Jednak aby organizm zregenerował się po trudach całego dnia, potrzebne są już wspomniane komfortowe warunki, nie zapominaj również o lekkostrawnych kolacjach.

Na osobne omówienie zasługują krótkie, regeneracyjne drzemki w ciągu dnia. Dużą popularnością cieszy się tzw. metoda opisana przez doktora Jamesa B. Maasa, nazwana „power nap”. Chodzi o maksymalnie 20-minutową drzemkę w ciągu dnia, wyłącznie w drugiej fazie snu, która poprawia nastrój, koncentrację oraz sprawność motoryczną.

4. Ergonomia pracy

Znaczną część życia przesypiamy, ale znaczną też przepracowujemy. W tym kontekście całe godziny spędzone w pracy w dużej mierze wpływają nie tylko na Twoje samopoczucie, ale przede wszystkim zdrowie.

Praktycznie każdy zawód stanowi mniejsze lub większe zagrożenie dla zdrowia. Jedni są narażeni na zbytnie obciążenie kręgosłupa, inni nie odrywają się od biura, jeszcze inni narażają aparat mowy, pracują wśród chemicznych substancji lub mają kontakt z chorymi.

Nie zmienia to faktu, że należy w maksymalny sposób ograniczyć wszelkie ryzyka dla zdrowia, dbając jednocześnie o higienę i ergonomię pracy. Nie kojarz BHP z nudnym szkoleniem, a zasadami, które mają realny wpływ na Twoje życie. Masz prawo pracować w warunkach możliwie jak najbezpieczniejszych dla zdrowia.

Zwróć uwagę na takie elementy, jak:

- odpowiednio regulowana wysokość biura, krzesła czy monitora,

- oświetlenie stanowiska pracy,

- optymalnie dobrany strój,

- wentylacja i klimatyzacja pomieszczenia,

- krótkie przerwy w regularnych odstępach.

5. Profilaktyka, leczenie i rehabilitacja

Jak sama nazwa wskazuje, Twój styl życia ma być zdrowy, więc zadbaj o nie w każdy możliwy sposób. Nie zwlekaj z badaniami okresowymi czy profilaktycznymi. Wraz z wiekiem wzrasta ryzyko występowania licznych chorób, np. układu krążenia lub nowotworowych. Z lekarzem specjalistą nie kontaktuj się wyłącznie w przypadku bólu nie do zniesienia. Lepiej konsultować niepokojące objawy na wcześniejszym etapie.

Leczenie nigdy nie jest czymś przyjemnym, ale przecież jest niezbędne, aby chronić zdrowie i dostosowywać się do stanu swojego organizmu, reagując na jego potrzeby.

Nie należy zaniedbywać i bagatelizować bólu, dyskomfortu trawiennego, problemów z oddychaniem, zmian skórnych i w jamie ustnej oraz wielu innych objawów świadczących o tym, że z Twoim zdrowiem nie jest najlepiej.

Profilaktyka to jedno, leczenie drugie, a rehabilitacja – trzecie. Na szczęście możliwości rehabilitacyjne nawet w mniejszych ośrodkach są dziś nieporównywalnie lepsze, niż jeszcze kilka – kilkanaście lat temu.

6. Higiena psychiczna podstawą zdrowego życia

Depresja, nerwica, schizofrenia, choroba afektywna dwubiegunowa, uzależnienia… żyjesz w czasach, w których naprawdę wiele czynników może wpłynąć negatywnie na Twoje zdrowie psychiczne. U niektórych „gorsze chwile” pozostaną „gorszymi chwilami”, ale u innych jedynym wyjściem staje się leczenie psychiatryczne i specjalistyczna terapia.

Dlatego punktem wyjścia w dążeniu do zdrowego stylu życia powinna być nie tylko troska o zdrowie w sensie fizycznym, ale również psychicznym. Należy uważnie obserwować swoje zachowanie i wyciągać wnioski. Na Twoje zdrowie wpływa między innymi:

stres,

lęk,

apetyt,

pesymizm,

zmienność nastroju,

agresja.

Incydentalne sytuacje nie budują całościowego obrazu, ale nie należy bagatelizować niepokojących objawów. Nawet jeżeli omijają Cię najpopularniejsze choroby, Twoja sylwetka jest oceniana jako idealna, a w życiu odnosisz szereg sukcesów – nadal masz prawo czuć pustkę, brak sensu, żal, smutek i wiele innych objawów, z którymi warto się zmierzyć.

Pierwszym krokiem może być kontakt z psychologiem. Choroby psychiczne wykrywa jednak psychiatra. Stałą opieką może objąć Cię psychoterapeuta. Pamiętaj: zdrowie w dużej mierze zależy od psychiki i samopoczucia.

7. Work-Life Balance

Z wyżej omawianym zagadnieniem zdrowia psychicznego wiąże się idea work-life balance, czyli zasada, która polega na dążeniu do równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Łatwo powiedzieć, prawda? Niemniej to pewien ideał, do którego warto dążyć.

Dobre relacje z rodziną, przyjaciółmi czy współpracownikami pozytywnie wpływają na ogólne samopoczucie, ułatwiają także radzenie sobie z ewentualnymi problemami. Dobry pracownik stara się nie przenosić życia osobistego do pracy i odwrotnie, nie zabiera ze sobą zawodowych trosk do mieszkania, bo nie wpływa to dobrze na najbliższych.

Balans pomiędzy życiem zawodowym a resztą można wypracować między innymi znajdując sobie pasję, która zachęca do oderwania się od spraw związanych stricte z wykonywanym zawodem. To z kolei dobra droga do aktywniejszego trybu życia, który pozytywnie wpływa na zdrowie, zarówno w fizycznym, jak i psychicznym ujęciu.

8. Naturalne kosmetyki

Zdrowy styl życia wymaga ograniczenia nie tylko wysokoprzetworzonej żywności, ale również kosmetyków, które przez swój rozbudowany, sztuczny, chemiczny skład negatywnie wpływają na wygląd skóry, postarzając ją, wysuszając i hamując naturalne procesy regeneracji. Warto unikać chociażby z takich substancji, jak:

SLS,

PEG,

parabeny.

Zasadniczo – im prostszy skład, im mniej w nim syntetycznych składników, tym lepiej dla skóry. Na rynku jest coraz więcej naturalnych kosmetyków, których receptura bazuje na na składnikach roślinnych i mineralnych, uzyskiwanych ze zrównoważonych źródeł i nisko przetworzonych. Najlepszym rozwiązaniem wydają się kosmetyki ekologiczne wytwarzane w domowych manufakturach. Aby żyć zgodnie z naturą i ograniczyć kontakt skóry z chemią można wymienić dużą część kosmetyczki, wliczając szampony, żele, kremy czy scruby.

9. Sport to zdrowie

Dieta jest podstawą, ale w sportowym życiu powinno być także miejsce na sportową aktywność. Nie chodzi o to, by bić rekordy i za wszelką cenę dążyć do profesjonalizacji swoich umiejętności w obszarze ulubionej dyscypliny. Skup się po prostu na tym, co jest dobre dla Twojego zdrowia, co pozwala na regularny ruch.

W tym miejscu przedstawiciele wielu dyscyplin są w stanie wyczerpująco przekonywać Cię o zaletach konkretnych aktywności. Nie da się ukryć, że Polacy pokochali między innymi:

bieganie,

jazdę na rowerze,

pływanie,

jumping,

kalistenikę,

nordic walking,

fitness,

crossfit,

i wiele innych form aktywności, wliczając w to amatorskie uprawianie sztuk walki czy sportów drużynowych.

Każdy sport to dla Ciebie okazja do zdrowego ruchu, ale i… kontuzji. Brak rozgrzewek i rozciągania, niewłaściwe ruchy, przeciążenia, zbytnia intensywność, błędy techniczne – to tylko część przyczyn, dla których sport nie zawsze idzie w parze ze zdrowiem.

Odpowiedzialnie uprawiany sport to bardzo ważny element życia. Daje dużo radości i podtrzymuje formę nawet w bardzo dojrzałym wieku!

10. Koniec ze złymi nawykami

Każdy, kto trzyma się zasad zdrowego stylu życia, może wskazać różne aspekty, które wymagały zmiany w jego indywidualnym przypadku. Aby czuć się lepiej, minimalizować ryzyko zachorowań, dbać o kondycję i nie niszczyć organizmu należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować:

spożycie napojów energetycznych,

palenie papierosów,

zażywanie narkotyków,

spożycie alkoholu.

Pamiętaj, że wszelkiego rodzaju używki czy uzależniające aktywności bezpośrednio wpływają na zdrowie. Nawet jeżeli dbasz o aktywność, jesz zdrowe potrawy i przestrzegasz innych wymienionych w artykule zasad, nadużywanie szkodliwych substancji niweczy cały Twój wysiłek.

10 zasad zdrowego stylu życia – poradnik dietetyczny VIDEO

 Skorzystaj z pełnego kursu:

Dietetyka sportowa

Dietetyka sportowa

Szkolenie skierowane do osób zajmujących się suplementacją i dietetyką ze szczególnym nastawieniem w stosunku do sportu i osiągnięć sportowych. Kurs przydatne dla osób pracujących w klubach sportowych a także zajmujących się zawodowo dietetyką sportową / kurs z materiałami video.

zapisz się          przebieg kursu          program kursu

 

Dietetyka sportowa

Instruktor dietetyki i suplementacji

Aby prowadzić zdrowy tryb życia potrzebna jest nie tylko fizyczna aktywność, ale przede wszystkim większa świadomość żywieniowa. Ten kurs przygotowuje Cię do pracy w charakterze dietetyka, którego kompetencje pozwalają znaleźć pracę w takich miejscach, jak centra dietetyczne, sklepy specjalistyczne, ośrodki sportu i zdrowia, kluby / kurs z materiałami video.

zapisz się          przebieg kursu          program kursu

 

poradnik dietetyczny

Promotor zdrowia

Nie trzeba tłumaczyć, czym zajmuje się promotor zdrowia. Jednak by zwiększać świadomość innych, między innymi na tematy związane z dietetyką czy procesami zachodzącymi w organizmie, potrzeba kompetencji, potwierdzonych certyfikatem. Jedno i drugie zdobędziesz na atrakcyjnym kursie, który wspiera poszukiwania pracy związanej ze zdrowym stylem życia / kurs z materiałami video.

zapisz się          przebieg kursu          program kursu

 

Zdrowy styl życia jest inspiracją nie tylko do zmian we własnym życiu, ale również pracy z innymi osobami. Jeżeli szukasz profesjonalnych szkoleń, które dotyczą między innymi dietetyki czy treningu personalnego, sprawdź ofertę https://szkolenia-kargroup.elk.pl/szkolenia-instruktorskie/

About the Author