10 zdrowych nawyków, które warto wprowadzić w życie

5/5 - (9 votes)
zdrowe nawyki

Podziel się postem

Na pewno zdarza Ci się uprawiać sport, zjeść coś zdrowego czy odpocząć, ale żeby mówić o faktycznym wpływie takich czynności na nasze zdrowie i samopoczucie, trzeba wyrobić w sobie nawyk i zadbać o regularność, bo to ona jest kluczem do sukcesu. Charakter czynności, na których się skupisz, też ma znaczenie, dlatego poniżej opisaliśmy zdrowe nawyki, które naprawdę warto wprowadzić w życie. Dowiedz się, o jakich zwyczajach mowa oraz sprawdź, jak zmotywować się do działania w trosce o dobrą formę fizyczną i psychiczną.‌

1. Sen – zadbaj o odpowiedni czas odpoczynku

Nie każdy jest stworzony do wstawania o świcie, dlatego nie zamierzamy Cię do tego namawiać. Zachęcamy jednak, żeby zwrócić uwagę na czas i regularność snu. Od dziecka słyszymy o zbawiennym działaniu ośmiu godzin snu, jednak na niewiele się to zdaje. Natłok obowiązków, a czasem po prostu zabawa do białego rana stają się dla wielu przeszkodą nie do przejścia. Tymczasem brak odpowiedniej dawki snu sprawia, że Twój organizm nie może się w pełni zregenerować, co skutkuje przemęczeniem, rozdrażnieniem czy częstszymi bólami głowy. Nie skazuj się na to i nie zarywaj nocy. Sen to nie strata czasu, a zdrowy nawyk.

2. Pij czystą wodę

Częste wizyty w toalecie rzadko są nam na rękę, więc bardzo niewiele osób wypija tyle, ile faktycznie potrzebuje. Tymczasem woda pełni mnóstwo wyjątkowo ważnych funkcji i tworzy nasze ciało w niemal 70 procentach, dlatego jej braki są szybko zauważalne. Zaczyna się od wzmożonego pragnienia, a może skończyć bardzo poważnie. Oprócz tego deficyty wody w organizmie sprawiają, że nie może on pracować na wysokich obrotach. Chcesz czuć się dobrze, mieć energię i zapał do działania? Skorzystaj z internetowych kalkulatorów, oblicz swoje zapotrzebowanie i zacznij pić codziennie odpowiednią ilość wody. Na zdrowie!

3. Postaw na regularny ruch – nowy zdrowy nawyk

Ruch to zdrowie – w tym banalnym na pozór zdaniu kryje się ponadczasowa mądrość. Nie musisz od razu zapisywać się na profesjonalne treningi, wystarczy, że zadbasz o systematyczną aktywność fizyczną – codzienne spacery, jogging, jazda na rowerze czy ćwiczenia na macie. Możliwości jest mnóstwo. Dzięki temu zdrowemu nawykowi:

  • utrzymasz formę,
  • wzmocnisz system immunologiczny,
  • zmniejszysz napięcie,
  • zniwelujesz stres,
  • zatroszczysz się o swoje zdrowie psychiczne.

4. Zrezygnuj ze słodyczy na rzecz zdrowych przekąsek

Zdarza Ci się sięgać po słodkie przekąski? Robisz to szczególnie wtedy, gdy jesteś w pracy i nie masz pod ręką nic wartościowego do zjedzenia? Zamiast kupować w sklepie batony czy cukierki na „czarną godzinę”, postaw na zdrowsze alternatywy, dzięki którym zaspokoisz głód, a jednocześnie dostarczysz swojemu organizmowi coś więcej niż tylko setki pustych kalorii. Zdecyduj się na zdrowe nawyki – sięgnij po orzechy, świeże owoce, warzywne czy owocowe musy, samodzielnie upieczone herbatniki z nasionami czy owsiankę.

5. Zawsze zabieraj ze sobą śniadanie

Nie każdy ma ochotę na śniadanie zaraz po przebudzeniu, ale wcześniej czy później głód Cię dopadnie. Dlatego zadbaj o przygotowanie pełnowartościowego śniadania i zabierz je ze sobą zamiast głodzić się, czekając na przerwę na lunch lub kupując niezdrowe fast foody czy wysoko przetworzoną żywność. W ten sposób:

  • zadbasz o zdrowie,
  • dostarczysz organizmowi energii wtedy, gdy będzie tego potrzebować,
  • zaoszczędzisz sporo pieniędzy, rezygnując z kupowania jedzenia w sklepach.

Jak widać, korzyści jest sporo, więc postaraj się, żeby ten zdrowy nawyk wszedł Ci w krew.

6. Porzuć słodkie napoje – postaw na zdrowe nawyki żywieniowe

Nie od dziś wiadomo, że cukier szkodzi. Sacharoza występuje współcześnie praktycznie wszędzie, nawet w produktach, w których byśmy się tego nie spodziewali. Cukier dodawany do napojów wchłania się do krwiobiegu jeszcze szybciej, powodując gwałtowny wzrost stężenia glukozy, a następnie szybki jej spadek, co skutkuje pogorszeniem samopoczucia. Procesy te kładą się cieniem nie tylko na nastroju człowieka, ale i jego zdrowiu. Zamiast słodzonych napojów wybierz wodę z cytryną, świeżo wyciskane soki czy wodę aloesową – postaraj się, żeby takie były Twoje nowe zdrowe nawyki.

7. Stewia zamiast cukru

Sacharozę znajdziemy w bardzo wielu artykułach spożywczych, dlatego ogranicz cukier do minimum. Trudno jednak wyobrazić sobie całkowitą rezygnację ze słodkiego smaku. Jeśli chcesz zadbać o zdrowie, wciąż ciesząc się ulubionym smakiem, wypróbuj stewię. To naturalny słodzik – kilkadziesiąt razy słodszy od cukru, a przy tym niskokaloryczny. Stewię kupisz w sklepach w formie proszku, w kostkach czy w płynie.

8. Dbaj o czas dla siebie

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, ale nie ma rzeczy niemożliwych. Wydaje Ci się, że w natłoku domowych i służbowych obowiązków nie znajdziesz już ani chwili dla siebie? Od przebudzenia do późnego wieczora funkcjonujesz na najwyższych obrotach, bo cały czas jest coś do zrobienia? Twoja pracowitość jest godna podziwu, ale musisz wiedzieć, że bez odpoczynku organizm nie da rady. Dlatego nie miej wyrzutów sumienia, poświęcając czas na relaks czy tak zwane nicnierobienie i traktuj to jako zdrowe nawyki. Znajdź codziennie co najmniej 30 minut na obejrzenie ulubionego programu, relaksującą kąpiel czy lekturę książki i zadbaj o regenerację ciała oraz umysłu.

9. Rozmawiaj o uczuciach i swoich emocjach

Rozmawiając o zdrowiu, trzeba zwracać uwagę nie tylko na ciało. Zdrowie psychiczne jest równie ważne. Nie warto dusić emocji w sobie, gdy czujesz, że potrzebujesz rozmowy, wsparcia czy rady. Dzięki otwartości na rozmowę:  

  • unikniesz wielu przykrych sytuacji i konfliktów,
  • szybko wyjaśnisz skomplikowane kwestie,
  • sprawnie dojdziesz do porozumienia z innymi,
  • uzyskasz pomoc,
  • rozładujesz stres,
  • zacieśnisz relacje z bliskimi.

Mówienie o emocjach, odczuciach i pragnieniach nie jest oznaką słabości, a dowodem na dojrzałość.

10. Zacznij korzystać z kalendarza, żeby budować zdrowe nawyki

Stres potrafi dać się mocno we znaki. Wyczerpuje człowieka psychicznie i fizycznie, więc warto temu zaradzić i ograniczyć sytuacje stresowe do minimum. Jak to zrobić? Nawyk, który pomoże Ci zadbać o zdrowie, ale i bieżące sprawy to… prowadzenie kalendarza. Ten prosty sposób umożliwi Ci zapanowanie nad informacyjnym chaosem i sprawi, że zawsze będziesz wiedzieć, na czym stoisz. Niby prosta rzecz, ale wiele osób wciąż stawia na spontaniczność, która nie sprawdza się najlepiej, jeśli chodzi o obowiązki, szkołę czy pracę.

Jak znaleźć motywację, żeby przyswajać zdrowe nawyki?

Wdrożenie nowych zdrowych nawyków w życie tak, żeby weszły Ci w krew, nie może być katorgą. Trudno jest dzień po dniu robić coś, co nie sprawia Ci żadnej przyjemności. Dlatego musisz mieć przekonanie o wartości, jaką dany nawyk wniesie w Twoje życie. Za klucz do sukcesu należy uznać zatem świadomość. Nic nie przekonuje lepiej niż solidne argumenty. Trzeba jednak przyznać, że i wtedy zdarzają się gorsze dni, gdy brakuje sił, energii lub czas. Jak ratować się w takich momentach?

Narzędzia ułatwiające naukę zdrowych nawyków

Nie od dziś wiadomo, że lubimy analizować rozmaite dane, a przede wszystkim te, które dotyczą nas bezpośrednio. Dlatego też podczas nauki zdrowych nawyków warto sięgnąć po nowe technologie i zacząć prowadzić coś na wzór własnego dziennika. Jak się do tego zabrać?

Sposób 1. – arkusz w Excelu to Twój przyjaciel  

Bez względu na liczbę nawyków z zestawienia powyżej, które zdecydujesz się wdrożyć, otwórz arkusz w Excelu i stwórz tabelę dotyczącą poszczególnych czynności. Następnie każdego dnia odznaczaj starania zakończone sukcesem. Dzięki temu będziesz czuć dodatkową motywację. Widząc swój progres, zastanowisz się dwa razy, zanim zdecydujesz, że chcesz się poddać.

Sposób 2. – aplikacje na smartfona

Propozycję drugą możesz postrzegać jako rozwinięcie tej pierwszej. Aplikacje telefoniczne przypadną do gustu miłośnikom nowinek technologicznych i tym, którzy lubią mieć wszystkie informacje zawsze pod ręką. Co więcej, programy typu Śledzenie Nawyków Loop oferują użytkownikom niezwykle przejrzysty interfejs pełen obrazowo przedstawionych danych. Oprócz przystępnego systemu odznaczania możesz liczyć też na ciekawe wykresy i zestawienia obrazujące postępy czynione na różnych polach.

Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na rozwój osobisty, sprawdź ofertę firmy szkoleniowej KarGroup, która realizuje darmowe kursy.

Powodzenia!

Odkryj więcej

Jak zregenerować siły
program kursu

11 sposobów na to, jak szybko zregenerować siły

Dynamiczne tempo życia, mnóstwo obowiązków, spotkania, a czasem problemy zdrowotne potrafią okraść człowieka z witalności. Jak uporać się ze zmęczeniem i odzyskać energię do działania?

Jak przekonywać ludzi
program kursu

10 sposobów na to, jak przekonywać ludzi

Z umiejętności perswazji korzystamy, prosząc o pomoc, pożyczkę od znajomego czy załatwiając biznesowe sprawy. Warto wiedzieć więc, jak rozmawiać z innymi i w jaki sposób