Jak radzić sobie ze stresem? Skuteczne sposoby na stres

Rate this post
Jak radzić sobie ze stresem?

Podziel się postem

Lekki stres może motywować do działania, ale jego nadmierna ilość jest szkodliwa. Przejawia się przykrymi objawami psychicznymi i fizycznymi, które mogą przerodzić się nawet w przewlekłe schorzenia. Niestety stresu nie da się uniknąć – jest on naturalnym towarzyszem codziennego życia. Jednak możesz nauczyć się z nim funkcjonować. Dowiedz się, jak radzić sobie ze stresem.

Czym jest stres i skąd się bierze?

Stres jest fizjologiczną reakcją organizmu na czynniki zewnętrzne lub wewnętrzne, które są postrzegane jako wyzwania lub zagrożenia. Tzw. stresorami mogą być zarówno czynniki fizyczne (np. hałas, choroby), jak i społeczne (np. utrata bliskiej osoby, problemy rodzinne). Co istotne, organizm nie jest w stanie określić różnicy między rzeczywistymi zagrożeniami a tymi wyobrażonymi. Reakcją na stres jest natomiast szereg fizjologicznych objawów, które przygotowują organizm do walki lub ucieczki (reakcja „walcz lub uciekaj”).

Przyczyn stresu może być wiele – są to zarówno tak prozaiczne rzeczy, np. spóźnienie do pracy czy rozmowa z szefem, jak i poważne wydarzenia w życiu (śmierć, choroba, problemy finansowe, rozwód itp.).

Jakie są objawy stresu?

Stres jest podstępny. Może wywoływać szereg symptomów, które na pierwszy rzut oka nie mają z nim nic wspólnego. Do niektórych z objawów stresu można zaliczyć:

  • kłopoty z zasypianiem, bezsenność,
  • zaburzenia trawienia lub łaknienia,
  • bóle głowy,
  • lęki,
  • wahania nastroju
  • choroby serca i układu krążenia,
  • obniżenie odporności,
  • nerwicę,
  • depresję,
  • cukrzycę,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • otyłość.

Krótkotrwały stres ma charakter adaptacyjny i zwykle działa mobilizująco, ale długotrwała ekspozycja na stresory osłabia zdolności immunologiczne organizmu i może prowadzić do rozmaitych poważnych problemów. Możesz jednak nauczyć się, jak opanować stres i zredukować jego negatywny wpływ na organizm.

Jak radzić sobie ze stresem?

Pod pojęciem radzenia sobie ze stresem należy rozumieć pewne techniki i nawyki, które ułatwiają powrót do równowagi w stresującej sytuacji. Istnieją różne sposoby na stres – zarówno takie, które można stosować doraźnie, jak i takie, które należy wprowadzić w formie stałych nawyków.

Sprawdzone sposoby na stres – jak walczyć ze stresem?

Szukasz sposobu na to, jak się zrelaksować? Wykorzystaj poniższe techniki, aby zapanować nad stresem w swoim życiu.

  • Ćwiczenia relaksacyjne – joga, tai-chi oraz ćwiczenia rozciągające działają odprężająco na organizm. Badania udowadniają, że joga pomaga opanować stres już po kilku miesiącach regularnej praktyki.
  • Ćwiczenia oddechowe – świetnie sprawdzają się nawet wtedy, gdy doraźnie chcesz zmniejszyć napięcie. Głębokie oddychanie (najlepiej razem z relaksującą wizualizacją) pomoże Ci powrócić do równowagi. Warto także regularnie praktykować techniki oddechowe lub medytację.
  • Aktywność fizyczna – regularna aktywność wzmacnia organizm i poprawia pracę układu immunologicznego, dzięki czemu może redukować negatywny wpływ stresu na organizm. Ponadto podczas ćwiczeń fizycznych produkowane są endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia, dzięki którym zapomnisz o stresie.
  • Zdrowe odżywianie – okazuje się, że dobrym sposobem radzenia sobie ze stresem jest także dieta. Zwróć uwagę na to, aby jeść regularnie zdrowe, zbilansowane posiłki. Postaraj się unikać kofeiny, nikotyny i alkoholu. W zwalczaniu stresu pomogą natomiast produkty bogate w magnez, witaminy z grupy B i witaminę D. Jedz więc orzechy, czekoladę, płatki owsiane czy awokado.
  • Masaż – stres często powoduje napięcie mięśniowe, które można złagodzić masażem. Wizyta u fizjoterapeuty na pewno będzie dobrym pomysłem, ale możesz też samodzielnie uciskać dłońmi napięte mięśnie lub wykorzystać piłeczki czy wałki do masażu.
  • Zioła – jeśli szukasz sposobu na to, jak radzić sobie ze stresem, być może warto wypróbować suplementy ziołowe. Wpływ roślin takich jak ashwagandha, różeniec górski, marakuja czy lawenda na stres jest potwierdzony naukowo.

Jak jeszcze walczyć ze stresem? Postaraj się:

  • znaleźć czas na hobby,
  • wysypiać się,
  • ograniczać ekspozycję na stresory.

Czasami warto też zainwestować w swój rozwój. Jeśli np. Twoim głównym źródłem stresu jest praca, być może warto postarać się o jej zmianę. Jeżeli natomiast stresujesz się ze względu na brak pewności siebie, pomóc Ci może rozwijający ją kurs.

Aby rozładować napięcie, możesz też zwierzyć się bliskiej osobie. Przy poważnych problemach, jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie opanować stresu, zgłoś się do psychoterapeuty lub lekarza.

Jak opanować stres doraźnie?

Istnieją również sposoby na stres, które możesz zastosować doraźnie – w każdej chwili, kiedy tylko odczuwasz napięcie i np. związaną z tym blokadę. Jedną z najlepszych takich metod jest oddychanie. Czasami kilka głębokich wdechów potrafi zrobić ogromną różnicę.

Jeżeli potrzebujesz szybko wyciszyć swój układ nerwowy, weź wdech przez nos, następnie kolejny, a później zrób wydech przez usta. To sprawdzona technika relaksacyjna. Taki oddech przypomina nieco szloch i redukuje napięcie podobnie jak „wypłakanie się”.

Stres nie pozwala Ci zasnąć? Pomóc może także oddech 4-7-8. Polega na wdychaniu powietrza przez 4 sekundy, trzymaniu go w płucach przez 7 sekund, a następnie wydychaniu przez 8 sekund. Skupienie na takim oddechu wycisza i wspomaga szybkie zasypianie.

Po więcej porad koniecznie sprawdź nasz e-book – Jak radzić sobie ze stresem. Znajdziesz w nim wiele praktycznych i sprawdzonych sposobów na stres!

Odkryj więcej