Jak zarabiać na sporcie ? / PORADNIK
Jako kibic zgodzisz się, że w miarę profesjonalizacji sportu, staje się to coraz bardziej komercyjna dziedzina życia. Zarobki zawodników najpopularniejszych dyscyplin od dawna wykraczają poza wyobraźnię przeciętnego człowieka, ale to jedynie wierzchołek piramidy. Istnieje całe mnóstwo sposobów zarabiania w świecie sportu. A te kilkanaście wybranych, najbardziej charakterystycznych przykładów może stanowić dla Ciebie inspirację do pokierowania życiem zawodowym.
Jak zarabiać na sporcie ? SKUTECZNIE
Zawodnik
Jeżeli uprawiasz daną dyscyplinę sportu, zapewne zastanawiasz się, czy jest szansa utrzymywać się wyłącznie z bycia zawodnikiem.
Niestety – w polskich realiach – niewiele jest dyscyplin, w których nawet na najwyższym poziomie jesteś w stanie skupić się jedynie w 100% na szlifowaniu formy i biciu kolejnych rekordów. Choć to zawodnicy są na przysłowiowym „świeczniku”, nierzadko muszą łączyć karierę z regularną pracą zarobkową (w sporcie lub poza nim).
Od lat w gronie największych polskich sportowców trwa rywalizacja pomiędzy Robertem Lewandowskim i Kamilem Stochem. Pierwszy jest prawdopodobnie najlepszym piłkarzem na pozycji napastnika na świecie, drugi stał się absolutną legendą skoków narciarskich. Stoch wygrał prawie wszystko, co możliwe, ale… zarabia przez cały sezon tyle, ile Lewandowski w maksymalnie kilka dni. Dysproporcja jest szokująca, a pamiętajmy, że skoki narciarskie są i tak popularnym sportem, z którego może się utrzymać garstka zawodników.
Jeżeli jesteś piłkarzem grającym poza szczeblem centralnym lub uprawiasz inną dyscyplinę sportu, nie licz na szokująco wysokie zarobki. OK – w Polsce na swojej karierze mogą skupić się najlepsi siatkarze, koszykarze, żużlowcy czy wybrani przedstawiciele innych sportów. Ale cała reszta musi szukać dodatkowych zajęć – np. trenując młodzież, prowadząc działalność gospodarczą czy służąc w wojsku.
Recepta jest (przynajmniej w teorii) prosta: jeżeli marzysz o zarabianiu jako profesjonalny sportowiec, musisz zrobić wszystko, aby stawać się coraz lepszym zawodnikiem. Wymaga to:
indywidualizacji, intensyfikacji i regularności treningów,
higienicznego, zdrowego stylu życia,
rozwoju osobistego i komfortu psychicznego,
stosowania spersonalizowanej diety,
rozwoju motorycznego i technicznego.
Oprócz tego – trzeba umieć „sprzedać” swoje umiejętności. Wiele zależy od otoczenia, jak trenerzy, działacze i menedżerowie. Niektórzy sportowcy relatywnie niszowych dyscyplin są chętnie wspierani przez sponsorów, nie narzekają na brak zainteresowania mediów. Wizerunek takich postaci, jak Mateusz Kusznierewicz czy Robert Korzeniowski do dziś jest bardzo silny. Świeżym przykładem może być Joanna Jóźwik – biegaczka, która na olimpiadzie w Rio zajęła 5. w biegu na 800 metrów. Choć jej największe sukcesy to brązowe medale mistrzostw Europy z 2014 i 2015 roku, od lat współpracuje z wieloma sponsorami, łączy uprawianie sportu z budowaniem własnej marki, choć biegów średniodystansowych nie ma nawet sensu zestawiać z komercyjnym potencjałem piłki nożnej czy innych, znacznie popularniejszych dyscyplin.
Podsumowując: Twoja kariera sportowa może przynieść określone zarobki, wynikające z:
umów z klubem czy związkiem,
umów sponsorskich,
nagród i premii za zwycięstwa czy rekordy,
ale na dobrą sprawę warto mieć „plan B”. Przygoda ze sportem trwa chwilę, kilka – kilkanaście lat. A co potem? Na szczęście istnieją dziesiątki pomysłów na zarabianie w sporcie. I o tym jest ten artykuł.
Trener
Rola trenera może być bardzo różna, w zależności od kontekstu, w którym się poruszamy. Pierwszy trener ekstraklasowego klubu piłkarskiego zarabia kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, ale w innych przypadkach nie jest już tak kolorowo. Niemniej na rynku wciąż jest miejsce dla trenerów:
konkretnej dyscypliny,
personalnych,
dziecięcych i młodzieżowych,
przygotowania motorycznego,
wyspecjalizowanych w wybranej dziedzinie.
Omówmy zatem możliwości pracy w poszczególnych rolach. Kończąc kursy i zdobywając odpowiednie uprawnienia zostajesz trenerem – od osiedlowego klubu dla dzieci i młodzieży, po reprezentacje narodowe. To praca wymagająca selekcji najlepszych zawodników, prowadzenia lub nadzorowania treningów, ustalania strategii i taktyki oraz wielu innych aktywności. Zaangażowanie trenera, konsekwencja, cierpliwość i mądrość wpływają bezpośrednio na sukcesy zawodników, niezależnie od dyscypliny. Niestety, na dole piramidy szkoleniowej bycie trenerem oznacza konieczność łączenia pracy w kilku miejscach, np. 2-3 akademiach piłkarskich, a i tak nie gwarantuje to szczególnie wysokich zarobków.
Niezwykle ważnym elementem profesjonalnego uprawiania sportu jest przygotowania motoryczne. Trenerzy odpowiedzialni wyłącznie za to są cenionymi fachowcami. Co istotne, kompetencje do wykonywania tego zawodu pozwalają na pewną elastyczność i szukanie zatrudnienia w klubach czy związkach z różnych dyscyplin sportowych.
Szansą na zarabianie w świecie sportu jest także rola trenera personalnego. Począwszy od osoby odpowiedzialnej za indywidualne treningi na siłowni, po specjalistów działających przez Internet i budujących rozpoznawalność na Instagramie czy YouTube – można wskazać wiele przykładów kariery zawodowej poprowadzonej w ciekawy, inspirujący sposób. W tym przypadku szczególne znaczenie ma własny wysiłek. Jeżeli masz zarabiać na pokazywaniu innym, jak mają ćwiczyć, Twoja sylwetka powinna być swoistą wizytówką tych kompetencji.
Sport ulega nieustannym przeobrażeniom, a wraz z coraz większymi budżetami w klubach czy związkach, znajduje się miejsce na coraz to ciekawsze, bardzo wyspecjalizowane stanowiska. Na przykład Piotr Oleksik jest jedynym w Polsce trenerem odpowiedzialnym wyłącznie za drybling piłkarzy. Są też osoby skupiające się stricte na taktyce czy wybranym elemencie techniki użytkowej. Dlatego Twoja kariera może być związana z jedną, wybraną, bardzo niszową, a przez to cenną umiejętnością.
Menedżer
Jeśli przyrównać pieniądze w sporcie do tortu, spory kawałek do odkrojenia mają co roku menedżerowie. Źródłem ich zarobków są prowizje związane z:
przedłużaniem i podpisywaniem nowych kontraktów,
pozyskiwaniem dla klubów trenerów i zawodników,
pośredniczeniem w transferach.
Niektórzy menedżerowie skupiają się na reprezentowaniu zawodników o ugruntowanej pozycji, inni – przede wszystkim wyszukiwaniu młodych talentów, na których również można sporo zarobić. Ciekawym pomysłem na karierę jest funkcjonowanie na określonym rynku zagranicznym, np. w Afryce czy na południu Europy i sprowadzanie zawodników na polski rynek, dzięki unikatowym kontaktom czy znajomości mniej popularnego języka obcego.
Menedżer powinien funkcjonować na licencji, z uprawnieniami. Można rozwijać własną działalność gospodarczą lub rozwijać się pod skrzydłami bardziej znanego pośrednika. Menedżerami zostają najróżniejsze osoby – od biznesmenów po byłych sportowców, nie ma jednej, modelowej drogi do osiągnięcia sukcesu.
Skaut
Na wyławianiu talentów skupiają się nie tylko menedżerowie przeliczający w głowie procent od następnego transferu, ale też skauci, którzy pracują dla związków sportowych oraz, przede wszystkim, profesjonalnych klubów. Skaut działa w najróżniejszych obszarach, obserwując zawodników między innymi:
w akademiach i klubach młodzieżowych,
na turniejach i zawodach,
lokalnych, niewielkich, amatorskich i półprofesjonalnych klubów,
na zagranicznych rynkach.
Na zatrudnianie skautów mogą sobie pozwolić jedynie te podmioty, które dysponują dużym budżetem, a pozyskiwanie talentów z regionu, kraju czy świata jest ważnym elementem strategii. Co ciekawe, planując pracę w tym charakterze, możesz szukać zatrudnienia zarówno w polskich, jak i zagranicznych klubach. Nie jest tajemnicą, że polscy sportowcy, nawet na pierwszy rzut oka niewyróżniający się, są pod lupą większych, bogatszych, zagranicznych podmiotów. Ich wstępną oceną zajmują się ludzie „stąd”, mający pojęcie o sporcie i potrafiący wykonać rzetelną obserwację i analizę pod kątem wskazanych cech oraz umiejętności.
Analityk
Choć kibic dostrzega w sporcie przede wszystkim rywalizację, często nie ma pojęcia, jak wiele zależy od nawet nie samego treningu, a przygotowania z użyciem statystyk. Analiza danych jest obecnie wiodącym trendem nie tylko w biznesie, przemyśle, ale także profesjonalnym sporcie.
Jeżeli interesujesz się:
przetwarzaniem dużych danych (big data),
obsługą specjalistycznych programów analitycznych,
analizą raportów, statystyk, badań, trendów,
niuansami ulubionej dyscypliny sportu,
być może stanowisko analityka jest dla Ciebie najciekawszym pomysłem na zarabianie poprzez sport.
Dyrektor sportowy
Polski sport cierpi na deficyt wykwalifikowanych, przygotowanych do tej roli dyrektorów sportowych. Ich rolą jest pośredniczenie pomiędzy drużyną, a zarządem. To specyficzne stanowisko, gwarantujące potencjalnie dobre zarobki, ale wymagające umiejętności interpersonalnych, zachowywania obiektywizmu w wielu skrajnych sytuacjach – od wielkich sukcesów po dramatyczne porażki. Dobry dyrektor sportowy odpowiada za politykę transferową, dba o atmosferę, łagodzi konflikty, rozwiązuje problemy na linii drużyna – trener czy drużyna – władze.
Działacz
Każdy sport działa w ramach określonych struktur. Pod pojęciem „działacz” może kryć się stanowisko w:
klubie,
akademii,
związku – na szczeblu lokalnym, regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i międzynarodowym.
Sport to nie tylko kluby i reprezentacje narodowe, ale też związki, organizacje pozarządowe czy fundacje. To od jakości zarządzania poszczególnymi podmiotami zależy, czy dany sport jest chętnie dotowany, sponsorowany czy pokazywany w mediach. Sprawność działaczy wpływa na obraz sportu począwszy od osiedlowych klubików, po największe korporacje sportowe na świecie.
Specjalista ds. marketingu i pokrewne stanowiska
Sport to dziś w dużej mierze biznes, a więc każda drużyna czy każdy sportowiec stają się marką, którą trzeba profesjonalnie zarządzać. Tym samym nawet na mniejszych rynkach trafia się na oferty pracy skierowane do:
specjalistów ds. marketingu i sprzedaży,
specjalistów ds. Public Relations,
copywriterów,
specjalistów ds. mediów społecznościowych,
rzeczników prasowych.
Kluby czy reprezentacje prężnie wykorzystują potencjał takich platform, jak Twitter, Instagram, Facebook czy YouTube, dlatego do tworzenia i udostępniania contentu potrzebują wykwalifikowanych fachowców, którzy nie tylko „czują” współczesny Internet, ale potrafią się w nim doskonale poruszać, generując coraz większe zasięgi.
Podobnie w przypadku innych stanowisk. Sprzedaż przestrzeni reklamowych, pozyskiwanie sponsorów, kontakty z mediami, zabieganie o rozpoznawalność i renomę, merchandising, custom publishing… lista zajęć, które łączą świat sportu ze światem szeroko pojętego marketingu i pokrewnych dziedzin jest bardzo szeroka.
Analityk firmy bukmacherskiej
Od dziesiątek lat sport nierozerwalnie związany jest z branżą bukmacherską. Od czasu wprowadzenia nowelizacji ustawy hazardowej, w Polsce licencję Ministra Finansów na tego typu działalność otrzymują wyłącznie podmioty posiadające siedzibę na terenie kraju i odprowadzające podatek na miejscu. Nadal oznacza to jednak obecność aż kilkunastu firm, które oferują polskim klientom oferty zakładów rozmaitych wydarzeń, nie tylko sportowych i e-sportowych.
Sposobem na zarabianie jest wyspecjalizowanie się w dziedzinie zakładów bukmacherskich, a następnie praca na stanowisku analityka dla jednej z takich firm. To zajęcie, które polega na śledzeniu wydarzeń sportowych i ustalaniu kursów, które są oferowane klientom. Trzeba nie tylko trafnie przewidywać możliwe rozstrzygnięcia w obrębie danego wydarzenia sportowego, ale przede wszystkim rozumieć mechanizmy rządzące branżą. Jedno jest pewne: w takiej pracy również nie brakuje sportowej adrenaliny, a transmisje z kanałów sportowych są włączone po kilkanaście godzin dziennie.
Dziennikarz sportowy
Im więcej kibiców, tym większe zainteresowanie mediami sportowymi. Tym samym kolejnym sposobem na zarabianie jest praca:w gazecie w telewizji,w portalu internetowym, radiu, YouTube.
Dziennikarstwo sportowe ma niejedno oblicze. Wywiady, reportaże, relacje, newsy, komentarze, felietony otwierają długą listę formatów, w których konkretny dziennikarz ma szansę zapracować na rozpoznawalność swojego nazwiska. Z uwagi na różnorodne potrzeby i zainteresowania kibiców, można zajmować się nie tylko najnowszymi doniesieniami, ale również historią innymi, wybranymi tematami, np. losami sportowców z różnych państw albo kontynentów.
Kariera dziennikarza sportowego nie wyklucza działalności reklamowej czy budowania marki w mediach społecznościowych.
Własny biznes związany ze sportem
Sport generuje mnóstwo przychodu nie tylko zawodnikom i ich bezpośredniemu otoczeniu. To także źródło dochodów dla rozlicznych przedsiębiorców. Być może interesuje Cię jeden z tych obszarów i założysz swój własny biznes o podobnym charakterze? Oto kilka wybranych propozycji:
nagłośnienie obiektów sportowych,
remonty, budowy i wyposażenie obiektów sportowych,
sklepy ze sprzętem sportowym i suplementami diety,
siłownie, kluby fitness,
produkcja sprzętu i odzieży sportowej,
produkcja audio, wideo,
agencja reklamy,
centrum treningowe,
rehabilitacja sportowa,
dietetyka sportowa
To tylko część pomysłów. Z którego skorzystasz? Aby zarabiać w sporcie, należy gromadzić niezbędną wiedzę. Sprawdź możliwości, jakie dają kursy i szkolenia w ofercie Kar-group.
Zapisz się na kursy w Kar-Group
Skorzystaj z wiedzy i odbierz konkretne wskazówki w każdym ze szkoleń. Wybierz interesujący Cię temat i podnieś swoje kompetencje.