Jeśli w swojej strategii zarządzania podchodzisz do wszystkich pracowników w dokładnie taki sam sposób, prawdopodobnie robisz coś źle. Ludzie mają bowiem różne typy osobowości zawodowej, a od tego zależy sposób ich działania. Każda osobowość zawodowa powinna być też zarządzana nieco inaczej. Co warto wiedzieć na ten temat, aby skutecznie kierować zespołem?

Czym jest typ osobowości zawodowej?

W nauce funkcjonują różne klasyfikacje osobowości. Do najbardziej znanych należą te opracowane przez Hipokratesa (sangwinik, choleryk, melancholik, flegmatyk) oraz Carla Gustawa Junga (16 typów osobowości Junga). Istnieją jednak również typy osobowości zawodowej wg Hollanda. Odnoszą się one do pracy zawodowej i odzwierciedlają sposób, w jaki poszczególne osoby podchodzą do stawianych przed nimi zadań.

Typy osobowości zawodowej

Jakie są poszczególne typy osobowości zawodowej?

Jak poznać swój typ osobowości zawodowej lub typy pracowników? Zwykle można je wywnioskować z dokładnych obserwacji. Pomóc może jednak również test osobowości zawodowej.

Osobowość zawodowa a zarządzanie

Aby skutecznie zarządzać zespołem, w którym znajdują się przedstawiciele różnych typów osobowości, musisz przede wszystkim zrozumieć i zaakceptować, że każdy jest inny. Poszczególni pracownicy będą w inny sposób motywowani do działania, inne będą też ich silne strony, które możesz wykorzystać. W związku z tym różne typy osobowości zawodowej w zespole należy potraktować jako atut, który pozwoli stworzyć kompletną, dobrze działającą „maszynę”.

Jak należy zarządzać każdym z typów osobowości?

Pamiętając o potrzebach, atutach i brakach każdego z typów osobowości zawodowej wg Hollanda, łatwiej będzie Ci stworzyć dobrze funkcjonujący zespół. Pracownicy należący do różnych typów osobowości zawodowej mogą się znakomicie uzupełniać, jeśli tylko odpowiednio nimi pokierujesz. Więcej możesz się dowiedzieć w kursie online “Specjalista psychologii biznesu”. Polecamy również kurs “Doskonalenie kompetencji kierowniczych” online, który porusza wiele istotnych zagadnień dla menedżerów.