Czy sport to zdrowie

Czy sport to zdrowie ❓

Mówi się: „w zdrowym ciele zdrowy duch” albo, po prostu, „sport to zdrowie”. Niektórzy kontrują te stwierdzenia powiedzeniem: „przez sport do kalectwa”. Kto ma rację? Aby znaleźć najbardziej wyczerpującą, rzetelną odpowiedź, warto pochylić się nad argumentami obu stron sporu. Przekonaj się, czy naprawdę warto być aktywnym i uprawiać sport na amatorskim lub zawodowym poziomie.

Na samym początku zaznaczmy podstawową kwestię. Każda dyscyplina sportu oznacza inny rodzaj wysiłku, stymuluje inne partie ciała, wymaga innej aktywności. Nie da się zatem zestawić w jednym szeregu piłkarzy, skoczków narciarskich, piłkarzy ręcznych, biathlonistów, bokserów, tenisistów i przedstawicieli wszystkich pozostałych sportów. Dotyczy to zarówno pozytywnego, jak i negatywnego wpływu na zdrowie. Spróbuj jednak wyselekcjonować informacje, które są interesujące dla Ciebie – ze względu na uprawiany sport lub taki, nad którego uprawianiem dopiero się zastanawiasz.

Czy sport to zdrowie ❓

Argumenty za

Ochrona zdrowia

Regularna aktywność fizyczność sprzyja między innymi:

1. obniżeniu poziomu cukru we krwi,

2. obniża ryzyko wystąpienia zaburzeń i chorób układu sercowo-naczyniowego,

3. obniża poziom cholesterolu (złego).

Sportowy styl życia wzmacnia układ immunologiczny. To nie przypadek, że aktywni i wysportowani ludzie na ogół łagodniej znoszą różnego rodzaju wirusy czy choroby. Uprawianie ćwiczeń ma właściwości profilaktyczne, nie tylko w związku z nadciśnieniem, ale również cukrzycą typu 2, nowotworów (jelita grubego, płuc czy piersi), a nawet centralną częścią układu nerwowego. Aktywność fizyczna w pewnym stopniu minimalizuje ryzyko zachorowania na Parkinsona czy Alzheimera.

Wzmocnienie

Dzięki optymalnemu doborowi ćwiczeń, aktywny człowiek wzmacnia mięśnie, ścięgna i więzadła. Kręgosłup otrzymuje niezbędne wsparcie, co może zniwelować bóle i dyskomfort. Doskonale sprawdza się tu na przykład pływanie, które angażuje praktycznie wszystkie partie ciała.

Lepsza kondycja, siła, wydolność

Znasz to uczucie zadyszki po wejściu na trzecie piętro w bloku? Najwyższa pora popracować nad kondycją. Tak naprawdę nie trzeba wiele, by w zwykłym, codziennym życiu odczuć pozytywne efekty regularnej aktywności fizycznej.

Analogicznie możemy powiedzieć o aspekcie siły oraz wydolności. Jak często czujesz, że nie masz siły do dalszej wędrówki? Do podniesienia mebla czy nieco cięższych zakupów albo dziecka? Choć należy unikać przeciążeń, z pewnością warto popracować nad ciałem, aby było przygotowanie do dłuższej listy wyzwań.

Zdrowie psychiczne

Wiele mówimy o zdrowiu w kontekście stanu organizmu, ale nie zapominajmy o wpływie sportu na kondycję psychiczną. Oto kilka najważniejszych argumentów.

  1. Aktywność fizyczna przyczynia się do intensywniejszego wydzielania serotoniny, czyli „hormonu szczęścia”. Regularny trening wpływa na dobre samopoczucie.

  2. Ruch i zdrowy wysiłek pozwalają oderwać się od problemów dnia codziennego, a także rozładować napięcie w bezpieczny sposób.

  3. Uprawianie sportu jest polecane wielu osobom z problemami natury psychicznej czy zmagającymi się z nałogami.

  4. Efekty uprawiania sportu – np. atrakcyjniejsza sylwetka – zwiększają samoocenę.

Walka z otyłością

Otyłość jest jednym z największych zagrożeń cywilizacyjnych XXI wieku. Brak ruchu od najmłodszych lat, niehigieniczny tryb życia, spożywanie wysoko przetworzonej żywności… Skutkiem są nie tylko zbędne kilogramy. Otyłość przyczynia się do występowania cukrzycy, chorób sercowych, obciąża stawy, utrudnia oddychanie… można wymieniać długo. Tymczasem intensywne uprawianie sportu sprzyja spalaniu kalorii i – w połączeniu z indywidualnie dobraną dietą – prowadzi do redukcji masy ciała. Regularny wysiłek stymuluje też metabolizm.

Czy chęć schudnięcia jest Twoją podstawową motywacją do uprawiania sportu? Pamiętaj, aby stawiając sobie ambitne cele nie zapomnieć o zdrowiu.

Sport to zdrowie – w każdym wieku

Warto zauważyć, że sport ma pozytywny wpływ na zdrowie:

dzieci i młodzieży,

dorosłych,

seniorów.

W pierwszych kilku-kilkunastu latach życia organizm rozwija się, a od aktywności fizycznej w dużej mierze zależy, jak przebiegają poszczególne etapy tego procesu. Koordynacja ruchowa, prawidłowa postawa ciała – nie brakuje argumentów skłaniających nie tylko do uczestnictwach w lekcjach Wychowania Fizycznego, ale również zajęciach pozalekcyjnych, w klubach czy na własną rękę, po prostu bawiąc się i próbując swoich sił w różnych dyscyplinach.

Dorosłe życie oznacza rozliczne obowiązki, nierzadko pracę wymagającą funkcjonowania na stanowisku, które nie sprzyja zdrowiu, jest obciążeniem dla całego organizmu. Tym bardziej warto znaleźć dla siebie najlepszą aktywność, która pozwoli utrzymać kondycję, zadbać o pożądaną sylwetkę, a przede wszystkim regularnie dostarcza pozytywnych bodźców.

Czy dojrzały wiek wyklucza uprawianie sportu? Wręcz przeciwnie. Nieważne, ile masz lat – szukaj bezpiecznych dla zdrowia i zalecanych form aktywności. Nordic walking, jazda na rowerze, pływanie otwierają długą listę pomysłów na spędzanie wolnego czasu, choćby i na emeryturze.

Aspekt społeczny

Twoje zdrowie psychiczne zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest odnajdywanie się w społeczeństwie. Tak wiele osób cierpi współcześnie z powodu wykluczenia, odczuwa samotność, mierzy się z takimi wyzwaniami, jak przeprowadzka do obcego miasta.

Masz podobny problem?

Zacznij uprawiać sport! Poznasz innych ludzi, którzy też spędzają czas aktywnie. Nie tylko crossfit opiera się o relacje interpersonalne – ciekawych ludzi poznasz biegając, uprawiając sporty drużynowe, chodząc na fitness… Po prostu zacznij. Dla kondycji psychicznej kontakt z ludźmi, z którymi łączy Cię nić sympatii i szacunku, jest bardzo ważny.

Zdrowsze życie – często zaczyna się od sportu

Aktywność fizyczna jest jednym z filarów zdrowego stylu życia. Jego uprawianie, choćby hobbystyczne i sporadyczne, stanowi realny impuls do:

stosowania zdrowej, zbilansowanej diety,

sięgania po naturalne kosmetyki, pozbawione wielu sztucznych dodatków,

częstszego spędzania czasu na świeżym powietrzu,

regularnego kontaktu z naturą,

profilaktyki zdrowotnej – obserwacji ciała, refleksji nad stanem zdrowia, badań i konsultacji lekarskich.

By żyć dłużej oraz w zdrowiu, warto zacząć od podstaw. Od ruchu, który – przy odpowiednim podejściu – na wiele sposobów wspiera zdrowie, czego dotyczą wszystkie powyższe argumenty. Znasz jednak także i negatywne opinie na temat uprawiania sportu. Omówmy je, aby spojrzeć na temat szerzej.

 

Argumenty przeciw

Podatność na kontuzje

Uprawianie sportu – nawet na poziomie amatorskim – może prowadzić do wielu kontuzji, przede wszystkim narządów ruchu. Wśród najczęstszych przyczyn i skutków wymienia się:

urazy mechaniczne – np. starcie z przeciwnikiem w sportach zespołowych albo upadek,

naderwania lub zerwania więzadeł ze względu na niewłaściwy ruch lub przeciążenie,

brak rozgrzewek czy ćwiczeń rozluźniających – podstawowy błąd popełniany przez początkujących lub nieświadomych sportowców.

Ryzyko kontuzji da się ograniczyć przede wszystkim profesjonalnym podejściem do treningu. Warto szkolić się w kierunku prawidłowej techniki, opłaca się również konsultować z doświadczonymi i profesjonalnymi trenerami. Niezależnie, czy masz teraz na myśli podnoszenie ciężarów, triathlon, siatkówkę czy jazdę na nartach – wszelkie aktywności muszą być wykonywane prawidłowo, inaczej prędzej czy później skończą się urazami lub poważniejszymi kontuzjami.

Zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów nawet pojedyncza kontuzja może oznaczać koniec przygody z daną dyscypliną. Boisz się, że nigdy nie wrócisz na murawę boiska? Na stok? W takim razie dbaj o zdrowie, bo jest podstawą. Inwestuj w wysokiej jakości sprzęt czy odzież funkcjonalną, unikaj niebezpiecznych sytuacji, nie przeciążaj się. Ucz się dyscypliny pod okiem fachowca, dobrego trenera.

Graj fair – bo stosowanie dopingu również ma szkodliwy wpływ na zdrowie, abstrahując nawet od przepisów czy etyki.

Cena może być najwyższa

Nie chodzi o to, by Cię straszyć, ale faktem jest, że niektórzy sportowcy zapłacili wysoką cenę za wyczynowe uprawianie sportu. Sport na najwyższym poziomie bywa czasem brutalną weryfikacją nawet dla najlepszych w swojej dyscyplinie. I o ile Robert Lewandowski niemal przez całą karierę wytrzymuje trudy grania na najwyższym poziomie kilkudziesięciu meczów w trakcie sezonu, o tyle Gareth Bale tylko w trakcie kariery w barwach Realu Madryt nabawił się ponad 20 kontuzji…

W najtragiczniejszych przypadkach cena za pogoń za sportowymi marzeniami jest najwyższa. Oto kilku sportowców, którzy przedwcześnie zmarli:

Andrea Rinaldi – 19-letni piłkarz Atalanty Bergamo, któremu pękł tętniak w mózgu;

Ritch Piana – amerykański kulturysta, który zmarł w wieku 46 lat, a przez 27 lat stosował sterydy;

Weliczko Czołakow – bułgarski sztangista, medalista olimpijski, odszedł w wieku zaledwie 35 lat;

Andrzej Zarzecki – polski żużlowiec, który zmarł w wieku zaledwie 22 lat na skutek obrażeń odniesionych w wypadku na zawodach;

Joachim Halupczok – choć był kolarzem, zmarł tuż przed zawodami piłki halowej, gdzie miał zagrać hobbystycznie na bramce, za przyczynę zgonu uznano zapalenie mięśnia sercowego;

Presja psychiczna

Choć sport pozytywnie wpływa na kondycję psychiczną, łatwo wskazać przykłady zaprzeczające tej tezie. Mowa przede wszystkim o profesjonalnych sportowcach znajdujących się na szczycie, którzy ulegają presji, nie są w stanie wytrzymać oczekiwań, sławy, stawianych im wymagań.

Przykłady takich piłkarzy, jak Robert Enke czy Adam Ledwoń otwierają długą listę sportowców, którzy targnęli się na życie z powodu depresji lub innych chorób. Na szczęście, świadomość potrzeby pracy z psychologiem jest standardem we współczesnym sporcie na najwyższym poziomie.

Każda przesada szkodzi zdrowiu

Takie zachowania, jak:

niewłaściwa suplementacja,

nieprawidłowa dieta,

brak snu, odpoczynku, regeneracji,

obsesja dobrych wyników,

błędy techniczne i nieprzykładanie się do treningów,

Stanowią zaprzeczenie powiedzenia „sport to zdrowie”. Można jednak ograniczyć ryzyko, skupiając się na rozwoju, zdobywając nowe umiejętności, ćwicząc z pomocą specjalistów. Najprościej mówiąc: nie przesadzaj. Sport ma być przyjemnością, ma pomagać, a nie szkodzić. Niezależnie, czy grasz w piłkę na Orliku, rzadko omijasz basen czy co sezon wyjeżdżasz na urlop narciarski – skup się na tym, by uprawiać swoją dyscyplinę możliwie jak najbezpieczniej dla zdrowia, bez zbędnych obciążeń, po odpowiedniej rozgrzewce. Żyj zdrowo wprowadzając do codziennego menu dietetyczne potrawy, walcząc z niehigienicznymi nawykami.

Weź udział w kursie lub szkoleniu dla:

trenerów personalnych,

instruktorów jumpingu, biegania, piłki nożnej, pływania i innych dyscyplin,

które znajdziesz w bogatej ofercie firmy szkoleniowej Kar-Group. Zdobądź wiedzę i merytoryczne przygotowanie niezbędne do jeszcze efektywniejszego i bezpieczniejszego treningu.

Maciej Rataj trening personalny i siłowy

Instruktor na siłowni, trener personalny. Ukończył studia na Uniwersytecie Szczecińskim na Wydziale Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia. Czynny zawodnik w zawodach sylwetkowych.

 

Maciej Pokarowski / dietetyka i suplementacja

Absolwent dietetyki na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie, aktywnie propagujący zdrowy styl życia w mediach (m.in. ekspert w Pytanie na Śniadanie, TVP3 Lublin, Radio Lublin, Radio Plus).

Damian Gradzki / dietetyka sportowa

Wykształcenie wyższe z zakresu Dietetyki klinicznej. Zajmuje się opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu żywienia. Specjalista w Kar-Group w zakresie dietetyki sportowej.

Krzysztof Jarczyński / techniki samoobrony

Instruktor samoobrony i boksu z wieloletnim stażem. Specjalista w Kar-Group w zakresie samoobrony.

 

Jakub Żuk trening personalny i fitness

Tener personalny, dietetyk i instruktor sportów walki, zapalony do działania, działający głównie w obszarze branży fitnes. Prowadzi podcast „Biznes przy kawie”, w którym rozmawia z czołowymi polskimi przedsiębiorcami. Wielokrotny gość w polskim radiu, między innymi w radiu trójka.

fraza kluczowa: Czy sport to zdrowie, sport a zdrowie< czy sport to zdrowie, sport i zdrowie, sport zdrowie, sport to zdrowie argumenty za i przeciw, sport dla zdrowia, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie, Czy sport to zdrowie

About the Author